Een gehaakt rokje voor een klein meisje.

Dit rokje is werkelijk heel erg makkelijk te maken!
Patroon rokje haken!
Ro 1: Haak net zoveel lossen als de heupen van je meisje breed zijn, en sluit de ring door een halve vaste in de eerste steek te haken.
Ro 2: Haak drie stokjes en twee lossen en herhaal dit tot je rond bent
Ro 3: Haak drie stokjes in de twee lossen van de vorige ronde, haak 2 lossen en herhaal dit tot je rond bent.
Haak net zoveel rondes als je het rokje lang wilt hebben.
Schulprandje:
Haak twee vasten op de stokjes, een vaste, een half stokje, een stokje, een half stokje en een vaste op de plek van de lossen en ga door tot je rond bent.
Koordje van lossen
Haak een koordje van lossen en weef deze door de bovenste gaatjes van het rokje.
Het rokje is dus gewoon een recht lapje wat van boven geplooid wordt door het koordje.

7 Reacties op “Een gehaakt rokje voor een klein meisje.

  1. Beste,
    Het patroon klinkt zo simpel maar ik snap het toch niet helemaal.
    2e ronde:3 stokjes snap ik dan 2 lossen ook, maar moet ik dan ook 2 steken overslaan van de 1e ronde?
    3e ronde: hoe krijg ik 3 stokjes in 2 lossen?
    gr.
    Angela

    • Beste Angela,
      2e ronde, Je krijgt een zorg waaier. drie stokjes en dan 2 losse en de volgende drie stokjes in de volgende waar je met het laatste stokje was gebleven.
      3e ronde, 3 stokjes in het gat dat in de vorige toer is ontstaan door de twee lossen.
      oeps lasig om uit te leggen, hoor maar ik hoop dat je het nu begrijpt.
      Groetjes thea

  2. Bedankt Thea, ik snap het al bijna…
    2e ronde: 3 stokjes in 1 losse als ik het goed begrijp?
    En hoe krijg je de overgang van ronde 2 naar ronde 3 mooi?

    • Hahaha, zoek eens in de bibliotheek naar een boek beginnend haken🙂.
      Of kijk bij http://www.hobbydoos.nl/haken/haaktechnieken.asp

      Overgang van ronde 2 naar ronde 3 mooi
      Begin van een rij stokjes. Haak 3 lossen voor de hoogte van de rij stokjes. Voor het eerste stokje insteken bij de pijl. Let op, dit is anders dan bij het haken van vasten. De 3 lossen aan de kant komen boven het laatste stokje van de vorige rij.

      2de ronde moet 2 losse zijn anders is het gat te nauw en gaat het rokje trekken.

      Groetjes Thea

  3. 🙂. Hoe ik een stokje moet haken weet ik wel. maar bedankt voor de link naar hobbydoos.nl.
    Rest mij nog steeds 1 vraag: moet je bij de tweede ronde, de drie stokjes in dezelde losse haken? Of drie stokjes in 3 lossen?
    Als ik dat weet dan gaat het me lukken.
    Hartstikke bedankt voor je reactie alvast. (woon je niet toevalling in de buurt van Bergen op Zoom? DAn kun je het me live uitleggen;)).
    Angela

  4. Leuk rokje, welke haaknaald gebruik jij Thea?
    Ik wil hem maken voor mijn zusje van 4,
    Teun

    • Hoi Teun,

      Ieder kind heeft zijn haar eigen maat. De bijpassende haaknaald staat op de bol wol, katoen enz. Maak een vierkantje van 10 cm met de wol, katoen enz dat je wilt gebruiken. Meet de brede van een oud rokje. En kijk hoeveel vierkantjes er in het rokje gaan. Het is dus een kwestie van uitproberen.

Geef een reactie

